سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوربین های دیجیتال

رابطه دیافراگم و بوکه در مود نور دهی اولویت دیافراگم

رابطه دیافراگم و بوکه در مود نور دهی اولویت دیافراگم

 

بسیاری از افراد ممکن است از این ویژگی بی اطلاع باشند اما یکی از مزیت هایی که بزرگ بودن سنسور در اختیار کاربران قرار می دهد آن است که این امر به شما کمک می کند تا نواحی خارج از فوکوس بسیار زیبایی به نام بوکه ؛ در درون کادر تصویر خود به وجود آورید . این یکی از تکنیک هایی است که در زمان جدا سازی سوژه از پس زمینه مورد استفاده قرار گرفته و موجب چشمگیر تر شدن تصاویر شما خواهند شد .

نمایندگی کانن

 

دیافراگم چیست ؟

 

دیافراگم دریچه ای است که در انتهای داخلی لنز قرار داشته و باز یا بسته شدن آن حجم ورود نور به دوربین را تنظیم می نماید . به طور معمول دریچه دیافراگم از تعدادی تیغه تشکیل می شود و این تیغه ها به شکل مدور در اطراف یکدیگر قرار می گیرند .

 

همچنین , اندازه باز بودن دهانه دیافراگم ؛ عمق میدان دید در عکس را تعیین می نماید . عمق میدان دید به ناحیه ای از تصویر گفته می شود که در فوکوس قرار داشته و جزئیات آن به خوبی دیده می شود. ناحیه خارج از فوکوس معمولا به صورت تار دیده شده و جزئیات آن در تصویر خوب دیده نمی شود . نور هایی که در محدوده خارج از فوکوس قرار دارند به صورت شکل های هندسی نرم و لطیف در این ناحیه دیده شده و بوکه نامیده می شوند.

نمایندگی کانن

 

کنترل دیافراگم :

 

تنظیمات دیافراگم با حرف F در دوربین نمایش داده می شود .

 

عدد F کوچکتر به معنای دیافراگم باز تر و عدد F بزرگتر به معنای دیافراگم بسته تر خواهد بود .

 

دیافراگم لنز ؛ در دو حالت قابل تنظیم می باشد. در مود نوردهی AV که به مود اولویت دیافراگم نیز معروف است ؛ دوربین کنترل دیافراگم خود را در اختیار کاربر قرار داده و کنترل سرعت شاتر را خود به دست می گیرد . این یک مود نوردهی نیمه خودکار است که مناسب عکاسی از سوژه های ثابت می باشد.

نمایندگی کانن

 

در این شرایط با تنظیم دیافراگم ؛ عمق میدان دید در تصویر به وسیله کاربر تنظیم می شود ؛ و بر اساس دیافراگم انتخاب شده از سوی کاربر ؛ سرعت شاتر مناسب برای تنظیم نوردهی به دوربین ؛ از سوی آن به صورت خودکار تعیین می شود .

 

همچنین در مود نوردهی دستی ( M ) نیز تنظیم دیافراگم لنز در اختیار کاربر قرار دارد. در این حالت هر سه ضلع مثلث نوردهی به دوربین ؛ توسط کاربر تنظیم می شوند و این یکی از گزینه های پیشرفته نوردهی به دوربین به شمار می آید .


لنز های مختلف دارای بازترین دیافراگم متفاوتی هستند

 

لنز های مختلف بازترین حالت دیافراگم متفاوتی را ارایه می دهند و این حالت به شکل یک گزاره عددی به طور معمول در دهانه لنز نگاشته می شود .

در لنز های زوم که دارای فواصل کانونی متفاوتی هستند  ؛ با تغییر دادن فاصله کانونی ؛ دیافراگم لنز نیز تغییر می یابد . در این شرایط در دهانه لنز دو عدد برای نمایش بازترین حالت دیافراگم لنز ارایه می شود .

 

 

دستیابی به بوکه :

 

برای به دست آوردن بوکه های زیبا در نواحی خارج از فوکوس تصویر ؛ دوربین خود را در مود الویت دیافراگ قرار داده و سپس ؛ لنز را در بازترین حالت دیافراگم تنظیم کنید .

 

در این حالت ؛ با انجام فوکوس بر روی سوژه ؛ ناحیه خارج از فوکوس بزرگی در پس زمینه سوژه به وجود می آید و هرگونه شکل یا نور موجود در پس زمینه به شکل بوکه های نرم و لطیف در درون کادر تصویر دیده خواهد شد .

 

در تصاویر زیر ؛ در حالت F2/8 پس زمینه سوژه به صورت خارج از فوکوس در آمده و شکل های موجود در پس زمینه به صورت بوکه دیده می شوند.

نکته :

 

گزینه Picture Style در دوربین کانن ؛ گزینه ای است که امکان تعیین شیوه پردازش رنگ دوربین در تصویر نهایی را تعیین می نماید . برای دستیابی به بهترین حالت های رنگ در پیش زمینه و پس زمینه سوژه های خود ؛ از حالت های مختلف موجود در این گزینه استفاده نمایید .

نمایندگی کانن

 

نمایندگی کانن